Mataji Dreamworks

Yogalessen, workshops Yoga en Ayurvedische massages in Rotterdam

Nieuws & Yoga in de media

  

Waarom mediteren helpt ontspannen en niet zweverig is

Je leert om niet te oordelen, conclusies te trekken of oplossingen te verzinnen, maar het moment te accepteren zoals het is.

Regelmatig pauzes nemen

Dat meditatie voor meer ontspanning zorgt, is wetenschappelijk bewezen. Mark Williams, mindfulness-expert en hoogleraar klinische psychologie in Oxford, vertelt: "We denken dat we heel creatief en productief worden als we maar druk en haastig bezig zijn. Maar ons brein staat dan juist constant op 'vluchtmodus'."

De hoogleraar stelt dat wanneer je iemand in een brainscanner stopt, die altijd maar druk is, en vervolgens naar zijn amygdala kijkt, je tot de ontdekking komt dat deze chronisch overactief is.

De amygdala is het deel in onze hersens dat staat voor ons vecht- of vluchtsysteem. "Deze chronische overactiviteit kun je alleen doorbreken door regelmatig pauzes te nemen en bewuste keuzes te maken," zegt Williams.

Minder snel reageren op impulsen

Door te mediteren kun je ook in praktische situaties vaker bewust je aandacht sturen. Mensen die hun gedachten en gevoelens beschouwen als tijdelijke gebeurtenissen in hun hoofd, geven minder snel toe aan slechte verleidingen, menen drie Utrechtse en een Amerikaanse psycholoog in een publicatie in NRC.

De onderzoekers leerden studenten door meditatie hun eigen gedachten en gevoelens van een afstand te bekijken. Alle deelnemers waren na de korte training van twaalf minuten geneigd minder snel te reageren op hun impulsen, zoals het verlangen naar ongezond eten.

Meer lezen? Zie het hele artikel op nu.nl